Kotimaan matkoja suunnitellaan nyt enemmän kuin vuosiin – Matkamaalle.fi-kohdeyritykset odottavat innolla alkavaa matkailukesää
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän kyselytutkimuksen* mukaan jopa 75 % suomalaisista aikoo lomailla tulevana kesänä kotimaassa. Kyselytutkimuksessa esillä olevat luontokohteet, mökkilomat, patikointi, retkeily, pyöräily sekä vesistöön ja hyvinvointiin liittyvät aktiviteetit ovat vetovoimaisen maaseudun ydintä ympäri Suomen ja kotimaan matkailijoiden suosiossa. Myös maukkaan ja puhtaan kotimaiseen ruuan sekä kesän raikkaiden suomalaisten suosikkijuomien juuret, raaka-aineet ja maku syntyvät sekä maistuvat suomalaisella maaseudulla. Vastaajista jopa 68 % kertoo matkailevansa pääasiassa vain Suomessa. Joka viides (25 %) suosii kotimaassa lähimatkailua. Kaikkein innokkaimpia matkailemaan kotimaassa ovat 25–44-vuotiaat – heistä jopa yli 80 prosenttia kertoo suuntaavansa kotimaan kohteisiin tänä kesänä. Matkailuhalukkuus on tänä vuonna korkeampi kuin viime vuonna 2023 (69 %)** tai edes vuonna 2019 (74 %)***, joka oli kotimaisilla yöpymismäärillä mitattuna yksi kotimaanmatkailun huippuvuosista.
Maaseutumatkailu ja Matkamaalle.fi mukana kotimaanmatkailun suurimmassa yhteiskampanjassa 100 syytä matkailla Suomessa
Kesä on kotimaanmatkailun ja maaseutumatkailun kulta-aikaa ja pääsesonki. -Maaseudun matkailuyrityksissä on valmistauduttu kesään positiivisissa tunnelmissa. Lämmin ja aurinkoinen toukokuun jälkipuolisko on saanut suomalaisten ajatukset siirtymään kohti kesää. Toukokuusta alkaen maaseutukohteet ovat olleet suosiossa erityisesti perhejuhlien viettopaikkona. Kesää kohti monet tapahtumat maaseudulla ja alkavat kesälomat takaavat vilkkaan sesongin käynnistymisen, kertoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.
Kotimaa valikoituu matkakohteeksi helppouden, turvallisuuden ja kiinnostavimpien kohteiden takia. Maaseutumatkailun vetovoima perustuu uniikkeihin matkailupalveluihin sekä maaseudun maisemissa ja luonnossa virkistymiseen ja rentoutumiseen. Hyvä yhdistelmä kesään syntyy esimerkiksi saunassa löylyttelyn ja vedessä viilentymisen välille. Matkamaalle.fi on ollut mukana 100 syytä matkailla Suomessa kampanjassa vuodesta 2019 lähtien. Matkamaalle.fi tuo kampanjassa esille Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n jäsenyritysten monipuolisia matkailupalveluja.
Maaseutumatkailuyrittäjät odottavat innolla asiakkaitaan ja alkavaa matkailukesää
Maaseudun matkailukohteissa kesän valmistelut ovat jo loppusuoralla. – Eläimet on siirretty tallista pihattoon, lampailta on kuorittu talviturkit, kukkapenkit on kuopsutettu, yrtit laitettu kasvamaan, pientä ehostus-, maalaus- ja kunnostustyötä on tehty talven jäljiltä, padel -kenttä on puhallettu puhtaaksi, onget on kaivettu esiin ja siimat suoristettu, laavulle on pilkottu polttopuuta, laituri on asennettu paikoilleen ja vesitrampoliini hinattu keskelle järvenselkää, kertoo matkailuyrittäjä Niina Sydänmaanlakka Maatilamatkailu Tuhannen Tarinan Talosta. Kesäkausi on Tuhannen Tarinan Talossa erilaisten leirien, perhelomien ja -juhlien aikaa. Kalenteri on täyttynyt tasaisesti pitkin kevättä varsinkin maatilalomapaketeista, sekä ”Mie en tee mittään”-täysihoitolomavarauksista. – Meidän lomilta haetaan helppoutta, rentoutumista, maittavaa ruokaa ja mukavia aktiviteetteja koko perheelle. Toki täällä viihtyvät myös luonnosta ja maalaiselosta nauttivat pariskunnat ja eläkeläisetkin, Niina Sydänmaalakka toteaa.
Lisätietoja:
Kimmo Aalto, MTK ry, asiantuntija, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys MTK ry, toiminnanjohtaja Lomalaidun ry, p. 040 1791618, kimmo.aalto@mtk.fi
Niina Sydänmaalakka, matkailuyrittäjä Maatilamatkailu Tuhannen Tarinan Talo, hallituksen jäsen Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry www.smmy.fi 050 530 3471 tuhannentarinantalo@tuhannentarinantalo.com
Lisätietoa kampanjasta:
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tuo kotimaan kohteet yhteen 100syytä.fi-sivustolle. Jo kahdeksannen kerran järjestettävä kampanja kokoaa matkailuhelmiä ympäri Suomea eli konkreettisia matkailuvinkkejä niin ruokaan, kaupunkikohteisiin, luontoon, aktiviteetteihin kuin perhekohteisiinkin liittyen. Kampanja kestää toukokuusta syyskuuhun.
Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?
* Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 18–22.04.2024. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
** Vapaa-aika ja kotimaan matkailu – Sanoma 2023. Online-kysely toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.1.–26.1.2023. 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti, jossa otos N=835.
*** Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16–23.04.2019. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.