Aloittaessani joulukuussa ruokamatkailun kehittämishankkeessa, en arvannutkaan, että pääsisin heti alkuvuodesta Berliiniin kokemaan todellisen ruokatapahtuman Grüne Wochen mahtavat järjestelyt ja huipennuksen paikan päällä osastoilla. Suomi oli Saksassa tämän maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea toi tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena oli saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Tapahtuma pääsi hienosti tavoitteeseensa ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Suomen halli oli saanut vaikutteensa maamme kauniista ja puhtaasta villistä luonnosta. Tyyneys, koivunvaaleus ja järviemme sielukkuus reunustivat messuhalliamme ja osastoja. Lavalla nähtiin mm. haitaristivirtuoosi Netta Skog ja myös Berliinissä juuri silloin konsertoinut YL:n kuoro. Lue Viisi Tähteä-lehden artikkeli messuista: Kolmen miljoonan euron satsaus kannatti.